Periscope logo

Review Periscope

Inleiding

Periscope is een mobiele applicatie waarmee je live video feeds kunt uitzenden. Het is een relatief nieuw platform (van maart 2015) dat in een razend tempo populair aan het worden is. Het wordt nu al vergeleken met de opkomst van YouTube, Facebook, Twitter, Snapchat en Instagram.

Met behulp van deze applicatie kun je live aan je volgers laten zien wat je aan het doen bent op een bepaald moment. Je volgers kijken als het ware mee door jouw ogen. Ze kunnen in de vorm van een chat meteen reageren, zodat je daar tijdens je uitzending weer op in kunt spelen. Ook kunnen ze via Twitter reageren en door middel van hartjes (een of meerdere tikken op je scherm) laten blijken of ze je uitzending waarderen.

Periscope kan prima worden ingezet als een marketing medium, waarbij je je klanten een live indruk kunt geven hoe je business werkt, hoe deze eruit ziet of waar je mee bezig bent.

Hoe werkt Periscope?

Als eerste dien je de app te installeren op je mobiele apparaat via de iTunes Store of Google Play Store. Hierna dien je in te loggen met je Twitter account. Als dit is gelukt zie je recente uitzendingen staan of kun je je eigen uitzending gaan beginnen. Door op het icoon met de wereldbol in Periscope te klikken kun je live uitzendingen uit de hele wereld bekijken.

Om een uitzending op te nemen dien je op de rode knop onder in je scherm te klikken. Vul vervolgens een pakkende titel in voor je uitzending en kies of je deze openbaar (public) wil maken of voor een geselecteerde groep (privat). Als je voor public kiest kan iedere Periscope of Twitter gebruiker je uitzending volgen. Indien je kiest voor privat, dien je de betreffende groep van te voren op de hoogte te stellen van het tijdstip van je uitzending.

Klink nu op de rode knop om de uitzending daadwerkelijk te beginnen en klik tevens het Twitter icoon aan onder de titel om je uitzending te delen.

Live opnames en reeds voltooide uitzendingen kun je in Twitter op titel terugvinden door op de hashtag #Periscope te zoeken.

 

Drie Periscope schermen

 

Voordelen

  • Het is gratis in gebruik.
  • Het is beschikbaar voor mobiele Apple en Android apparaten.
  • Het kan video advertenties vervangen, waardoor je een hoop geld kunt besparen.
  • Je bouwt een band op met je klanten en kunt van alles van je bedrijf laten zien.
  • Het is exclusief voor je klanten; zij zullen dit waarderen.
  • Je kunt private (alleen voor je volgers) maar ook publieke uitzendingen (voor iedereen) verzorgen.

Nadelen

  • Het is nog een nieuw medium en relatief onbekend bij de meesten.
  • Je klanten moeten openstaan voor nieuwe technieken; dit kun je uit testen.
  • Het is live en daardoor kun je  mislukte stukken er niet uitknippen.
  • Je moet gewend zijn om met een camera om te gaan en je op je gemak voelen.
  • Je moet kunnen omgaan met eventuele verrassende wendingen tijdens je uitzending.
  • Periscope uitzendingen worden maar 24 uur bewaard.
  • Je moet volgers hebben voor je live uitzending; stel ze vroegtijdig op de hoogte en maak reclame voor je uitzending.

Samenvatting

De meeste van je klanten zullen waarschijnlijk nog nooit te maken hebben gehad met dit nieuwe fenomeen. Het is dan ook de vraag of het goed kan worden ingezet in jouw business. Probeer dit gewoon uit en kijk hoe je klanten erop reageren. Als je interessante uitzendingen hebt zullen ze dit waarschijnlijk erg waarderen en hierdoor creëer je een nog betere band met je klanten. Periscope is een nieuw marketing instrument en hierdoor kun je je concurrenten voor zijn. En wie weet word jij wel de nieuwe Internet sensatie.

Periscope logo

 

 

 

Periscope: ontdek de wereld door de ogen van een ander.

 

Gratis E-book over Periscope

Cover of Periscope guide

Gratis Engelstalig E-book over Periscope.

Wij waarderen uw privacy en zullen u nooit spam sturen

 

Leave A Response

* Denotes Required Field