Wordcloud social media

29 Tips om met social media je bedrijf nog beter te promoten

Welke social media kun je nou het beste inzetten om je bedrijf nog beter te promoten? Wat zijn de specifieke kenmerken van de diverse media?

We kijken achtereenvolgens naar:

  • Twitter
  • Facebook
  • Google+
  • Pinterest
  • LinkedIn
  • E-mail

Naast de genoemde media is er in de Infographic onder aan de pagina ook nog informatie terug te vinden over StumbleUpon, Digg en Reddit. Deze worden echter niet in detail besproken, omdat ze hier weinig worden gebruikt.

Twitter

    1. Van alle doorverwijzingen (referrals) op Internet verloopt 3,6% via Twitter. Gebruik Twitter daarom ook om verkeer naar je website te genereren en hiermee je bedrijf te promoten. Het kan ook prima worden ingezet voor customer service: je kan meteen een status update verspreiden onder je klanten.
    2. Twitter kan zowel voor werk als privé worden ingezet.
    3. Het kan zowel voor het benaderen van individuele klanten (B2C – Business to Consumers) als bedrijven (B2B – Business to Business) worden ingezet.
    4. Het wordt door zowel mannen (45%) als vrouwen (55%) gebruikt.
    5. Je gebruikt Twitter vooral voor het posten van een link naar je blog of website van je bedrijf.

Facebook

    1. Facebook is het grootste netwerk ter wereld met meer dan 1 miljard gebruikers. Zet het dus zeker in voor de promotie van je bedrijf. Maak eventueel gebruik van betaalde reclame op Facebook om je berichten te promoten.
    2. Het kan zowel voor privé als zakelijk verkeer worden gebruikt.
    3. Je kunt er zowel individuele klanten als bedrijven mee bereiken. Maak een speciale bedrijfspagina aan voor elk bedrijf dat je wilt promoten.
    4. Facebook gebruik je vooral voor het geven van commentaar of het delen van informatie. Dit gebeurt vooral op persoonlijk niveau.
    5. Het gebruik is evenredig verdeeld over mannen en vrouwen, alhoewel het lijkt alsof vrouwen meer tijd besteden op Facebook. De grootste groep gebruikers is tussen de 18 en 24 jaar, gevolgd door de 35 tot 44-jarigen. Een nadeel is dat veel contacten vluchtig van aard zijn.

Google+

  1. Google+ kun je vooral inzetten voor het delen van informatie of het starten van discussies met bepaalde doelgroepen (je circles) of met iedereen. Ook kun je goed commentaar leveren op bijdragen van anderen.
  2. Het wordt ruim 2x zoveel gebruikt door mannen (70%) als door vrouwen (30%). Vooral studenten, technici en marketing professionals zijn hier actief.
  3. Zowel zakelijk als privé is Google+ goed in te zetten.
  4. Het kan zowel voor het benaderen van bedrijven als individuele klanten worden ingezet.

Pinterest

  1. De inzet van Pinterest is het meest effectief als je producten wilt promoten op het gebied van bruiloften, doe-het-zelf, eten en drinken, beauty, inrichting van huizen, mode, design en persoonlijke hobby’s.
  2. Het levert meer doorverwijzingen (referrals) op dan Google+, LinkedIn en YouTube gecombineerd.
  3. Het is één van de hardst groeiende social media.
  4. Het is vooral gericht op het benaderen van individuele klanten en niet op bedrijven.
  5. Bedrijven beginnen Pinterest langzaam te ontdekken.
  6. De gebruikers van Pinterest zijn voornamelijk vrouwen (rond de 70%).

LinkedIn

  1. LinkedIn heeft meer dan 100 miljoen gebruikers wereldwijd. Ook in Nederland is het zeer populair. Je kunt jezelf of je bedrijf ermee promoten.
  2. Het is vooral gericht op het werk en niet op het delen van privé zaken. Je kan je eigen groep oprichten en een rol als expert op jouw gebied opbouwen door het beantwoorden van vragen en het aangaan van discussies.
  3. Voornamelijk voor het benaderen van bedrijven en minder van individuele klanten.
  4. Er zijn meer mannen actief op LinkedIn dan vrouwen (59% mannen en 41% vrouwen).
  5. Het wordt vooral gebruikt door de leeftijdsgroep van 25 tot en met 54 jaar.

E-mail

  1. E-mail wordt vooral ingezet voor het benaderen van individuele personen of een gelimiteerde doelgroep.
  2. Het wordt zowel voor het werk als privé gebruikt.
  3. Het kan zowel voor het bereiken van individuele klanten worden ingezet als voor het bereiken van bedrijven.
  4. Het wordt evenveel door mannen als vrouwen gebruikt.

Conclusie – promoten van je bedrijf met social media

De genoemde social media kunnen het beste als volgt worden ingezet voor de promotie van je business:

  • Twitter: voor het maken van doorverwijzingen naar producten of websites.
  • Facebook: voor het grootste bereik en vooral gericht op jongeren.
  • Google+: om vooral mannen te bereiken en speciale doelgroepen.
  • Pinterest: om vooral vrouwen te benaderen en specifieke productgroepen te promoten.
  • LinkedIn: vooral voor zakelijk verkeer en minder gericht op jongeren.
  • E-mail: voor het bereiken van een gelimiteerde groep.
Infographic over de inzet van social media voor het promoten van je bedrijf

Klik op de Infographic om deze op ware grootte te bekijken

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Leave A Response

* Denotes Required Field