Periscope logo

27 Tips om met Periscope je business nog succesvoller te maken

Periscope is een mobiele applicatie waarmee je live video feeds kunt uitzenden. Het is een relatief nieuw platform (van maart 2015) dat in een razend tempo populair aan het worden is.

Het wordt nu al vergeleken met de opkomst van YouTube, Facebook, Twitter, Snapchat en Instagram. Lees ook mijn pagina met een review van Periscope.

Periscope kan prima worden ingezet als een marketing medium, waarbij je je klanten een live indruk kunt geven hoe je business werkt, hoe deze wordt gerund of waar je mee bezig bent.

Bij deze 27 tips voor een succesvol gebruik van Periscope in je business:

  1. Ga aan de slag met Periscoop, test het en kijk op welke manieren je het succesvol kunt inzetten bij je business.
  2. Start er nu mee, terwijl je concurrenten nog liggen te slapen.
  3. Doordat Periscope recentelijk is opgekocht door Twitter is er een koppeling aanwezig met Twitter. Zo kun je meteen je uitzending delen met al je Twitter volgers. Vergeet hiervoor niet het Twitter icoon aan te zetten.
  4. Kondig je uitzending aan via al je social media. Maak er reclame voor en zorg dat al je klanten op de hoogte zijn van je uitzending.
  5. Vergeet niet de titel van je uitzending in te vullen, anders staat je uitzending als “naamloos” op de lijst.
  6. Zorg voor een prikkelende titel van je uitzending, zodat je nieuwsgierigheid opwekt bij je volgers.
  7. Maak gebruik van #hashtags in je titel van de uitzending. Deze zijn op Twitter klikbaar, op Periscope helaas (nog) niet.
  8. Het openingsshot van je video wordt vastgezet als thumbnail voor je uitzending. Zorg daarom voor een interessante opening.
  9. Begin niet met een grote stilte, maar start meteen. Anders haken de mensen af.
  10. Zorg voor interactie en heet de mensen welkom, liefst bij hun naam. Als het goed is kun je deze herkennen via hun Twitternaam.
  11. In plaats van het organiseren van een webinar kun je een live uitzending met Periscope verzorgen. Dit is een stuk goedkoper, omdat je geen dure software nodig hebt.
  12. Als je toch een webinar geeft, kun je je volgers op Periscope live laten meekijken. Zij zien nu de presentator en niet alleen maar zijn Powerpoint slides.
  13. Geef een live presentatie van de werking van je product in plaats van een handleiding mee te sturen (die toch niet wordt gelezen).
  14. Je kunt een opleiding verzorgen en bijvoorbeeld wekelijks op een vaste tijd een les uitzenden.
  15. Als je een nieuw product toevoegt aan je collectie kun je dit meteen aan je klanten laten zien.
  16. Je krijgt gratis feedback van je klanten; vraag wat ze van je (nieuwe) product vinden.
  17. Stel je klanten op de hoogte van de laatste trends en marktontwikkelingen. Als je bijvoorbeeld naar een beurs bent geweest of een seminar, geef dan een korte weergave van de zaken die interessant voor je klanten zijn.
  18. Gebruik Periscope ook voor e-mail marketing; vraag je volgers om hun e-mail adres via de commentaar regel door te geven, tenminste als je hun adres nog niet hebt. Je kunt dit dan weer gebruiken om je mailinglijst verder uit te breiden.
  19. Het hoeven geen lange uitzendingen te zijn. Een zinvol verhaal van 5 minuten kan soms ook volstaan.
  20. Het is live en daarom dien je je goed voor te bereiden. Bedenk van te voren welke boodschap je wilt meegeven aan je klanten.
  21. Je hoeft je video niet van te voren op te nemen en ook niet te editen. Je bespaart dus veel tijd.
  22. Wees enthousiast over je producten en draag dit ook uit. Dit werkt aanstekelijk voor je klanten.
  23. Vraag aan je klanten of er onduidelijkheden zijn of dat ze zelf nog vragen hebben. Je kunt ze dan meteen beantwoorden en de andere klanten leren er dan ook van.
  24. Wanneer je iets wilt delen met speciale klanten, dan kun je alleen deze uitnodigen voor je uitzending.
  25. Na afloop van je uitzending kun je deze nog een keer promoten op je social media. Mensen die hem niet gezien hebben kunnen dan alsnog binnen 24 uur je uitzending bekijken.
  26. Evalueer je uitzending aan het einde en vraag je klanten wat ze ervan vonden en wat ze een volgende keer anders zouden willen hebben.
  27. Vraag je klanten naar onderwerpen die ze graag behandeld willen zien in een volgende uitzending. Zo verzeker je je in ieder geval van betrokken klanten en kun jij alvast een onderwerp voor een volgende keer voorbereiden.

 

Leave A Response

* Denotes Required Field